OP ĽZ sa v rámci vzdelávania zameriava na aktuálnu potrebu našej spoločnosti, ktorá má reflektovať na súčasné trendy v súlade so smerovaním k prepojeniu vzdelávania s potrebami trhu práce.
Slovensko má jednu z najnižších úrovní investícií do vzdelávania v pomere k HDP v EÚ. Kvalitne vzdelaná spoločnosť a vzdelanie reflektujúce na potreby trhu práce sú jednými z hlavných predpokladov pre inovačný potenciál krajiny, najmä z hľadiska dlhodobej perspektívy udržateľného rozvoja SR. Osoby s nedostatočnými kompetenciami a nedostatočnou kvalifikáciou potrebnou pre uplatnenie sa na trhu práce sú najohrozenejšou skupinou a bariérou udržateľného rozvoja Slovenska. Kvalita vzdelávania má výrazný vplyv na udržateľnosť pracovných miest a zvyšovanie životnej úrovne.
Prierezovým prvkom prioritnej osi Vzdelávanie a jej implementácie je inkluzívny rozmer vzdelávania na všetkých úrovniach, ktoré prioritná os pokrýva. Zamerať sa treba na všetky úrovne vzdelávacieho systému – prispôsobiť obsah, formy a metódy vzdelávania vrátane vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov tak, aby boli pokryté potreby začlenenia cieľových skupín a aby vzdelávanie a odborná príprava reagovali na požiadavky a potreby trhu práce.
Prioritná os 1 Vzdelávanie má z celkovej alokácie finančných prostriedkov pridelenú časť 20,80%, čo predstavuje sumu 458 746 509,00 EUR. Gestorom tejto prioritnej osi je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktoré je sprostredkovateľským orgánom OP Ľudské zdroje.
Investičné priority prioritnej osi Vzdelávanie sú tematicky orientované na investovanie do vzdelania, školení, odbornej prípravy, ako aj zručností a celoživotného vzdelávania. Ich stručný prehľad uvádzame v nasledovnej tabuľke (podrobnejší prehľad nájdete v publikácii OP Ľudské zdroje)
Harmonogram výziev je v komplexnej podobne zverejnený na internetovej stránke MŠVVaŠ SR - Stiahnuť
Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu | 10,04 % |
Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania | 4,43 % |
Zvýšiť kvalitu VŠ vzdelávania a rozvoj ľudských zdrojov v oblasti výskumu a vývoja | 3,83 % |
Zvýšiť kvalitu a efektívnosť celoživotného vzdelávania | 2,50 % |
Spolu | 20,80 % |
Zníženie a zabránenie predčasného skončenia školskej dochádzky a podporou prístupu ku kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu vrátane formálnych, neformálnych a bežných spôsobov vzdelávania za účelom opätovného začlenenia do vzdelávania a prípravy.
Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov.
Zvyšovanie významu trhu práce v oblasti systémov vzdelávania a odbornej prípravy, uľahčovanie prechodu od vzdelávania k zamestnanosti a zlepšovanie systémov odborného vzdelávania a prípravy a ich kvality, a to aj prostredníctvom mechanizmov na predvídanie zručností, úpravy učebných plánov a vytvárania a rozvoja systémov vzdelávania na pracovisku vrátane systémov duálneho vzdelávania a učňovského vzdelávania.
Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce.
Zlepšenie kvality, efektívnosti a prístupu k terciárnemu a ekvivalentnému vzdelávaniu s cieľom zvýšiť počet študujúcich a úroveň vzdelania, najmä v prípade znevýhodnených skupín.
Zvýšiť kvalitu VŠ vzdelávania a rozvoj ľudských zdrojov v oblasti výskumu a vývoja s cieľom dosiahnuť prepojenie VŠ vzdelávania s potrebami trhu práce.
Zlepšenie rovnakého prístupu k celoživotnému vzdelávaniu pre všetky vekové skupiny v rámci formálneho, neformálneho a bežného vzdelávania, zvyšovania vedomostí, zručností a spôsobilostí pracovnej sily a podpory flexibilných spôsobov vzdelávania prostredníctvom usmerňovania pri výbere povolania a potvrdzovania nadobudnutých kompetencií.
Zvýšiť kvalitu a efektívnosť celoživotného vzdelávania s dôrazom na rozvoj kľúčových kompetencií, prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie.