Preskočiť na obsah
2.7.2020
Slovenský
Európsky sociálny fond; Európsky fond regionálneho rozvoja
Operačný program Ľudské zdroje
Vzdelávanie
Iniciatíva na podporu zamestnanosti mladých ľudí
Zamestnanosť
Sociálne začlenenie
Integrácia marginalizovaných rómskych komunít
Technická vybavenosť v obciach s prítomnosťou marginalizovaných rómskych komunít

Ako požiadať o jednotlivé dávky bez návštevy pobočky socialnej poisťovni

Ako požiadať o ošetrovné
(skrátený návod)

  1. Rodič musí prejaviť záujem o priznanie ošetrovného dvoma možnými spôsobmi:
    a/ vyplniť formulár žiadosti o dávku ošetrovné buď vo formáte pdf alebo word:
    Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (pdf) | Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (word)
    b/ zatelefonovať (odporúčame uprednostniť e-mailové alebo poštové podanie žiadosti o dávku, telefonické linky môžu byť preťažené) do pobočky Sociálnej poisťovne (ak je zamestnanec, tak v sídle zamestnávateľa; ak je SZČO alebo dobrovoľne poistená osoba, tak v mieste trvalého bydliska) alebo
  2. Odoslať formulár e-mailom alebo poštou do príslušnej pobočky a zostať s dieťaťom doma.
    Pozor: Všetky kontakty (e-mailové adresy, poštové adresy a telefónne kontakty) na pobočky nájdete tu: Kontakty – pobočky
    Pozor: Vyplnené formuláre žiadosti posielajte na e-mailové adresy pobočieknie pracovísk (tie samostatné e-maily nemajú).
  3. Zamestnanec o tom musí informovať svojho zamestnávateľa.
  4. Následne si Sociálna poisťovňa z vlastnej iniciatívy overí, že školské/predškolské zariadenie daného dieťaťa bolo uzavreté a takisto z vlastnej iniciatívy začne konanie o dávke ošetrovné.
  5. Po skončení konania vydá rozhodnutie, ktoré doručí žiadateľovi a vyplatí peniaze. 
    V prípade dieťaťa, ktoré je vo veku nedovŕšených 11 rokov (teda max 10 rokov plus 364 dní) netreba kontaktovať pediatra (nemusí nič potvrdzovať), nárok na ošetrovné po uzatvorení školského/predškolského zariadenia vzniká automaticky.

V prípade dieťaťa, ktoré má 11 a viac rokov, treba telefonicky kontaktovať pediatra, ktorý ak to uzná za vhodné, vystaví žiadosť o ošetrovné z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa a pošle ju do Sociálnej poisťovne. Následne Sociálna poisťovňa postupuje podľa vyššie uvedených bodov.

 


 Ako požiadať o nemocenskú dávku
(skrátený návod)

  1. Ak ste osoba, ktorej bola nariadená karanténa úradom verejného zdravotníctva alebo sa vrátila z rizikových oblastí, telefonicky alebo e-mailom kontaktujte svojho ošetrujúceho lekára. Ak rozhodne o opodstatnenosti dočasnej PN, vystaví potvrdenie o dočasnej PN, na ktoré zapíše aj vaše telefónne číslo.
    Lekár bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta zašle príslušné diely potvrdenia o dočasnej PN-ke pobočke Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa zašle IIa. diel zamestnávateľovi (ak je pacient v právnom postavení zamestnanca).
  2. Poistenec, ktorý je zamestnancom, musí informovať zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom o prekážke v práci.
  3. a/ Ak je na potvrdení o dočasnej PN uvedené telefónne číslo poistenca, Sociálna poisťovňa ho bude iniciatívne telefonicky kontaktovať a v prípade jeho záujmu o dávku s ním spíše žiadosť.
    b/ Ak na potvrdení o dočasnej PN nebude uvedený telefonický kontakt poistenca, musí pobočku (telefonicky alebo mailom) kontaktovať poistenec a až potom s ním spíše žiadosť o dávku.
  4. Následne Sociálna poisťovňa začne konanie o dávke a rozhodnutie doručí žiadateľovi.
     

Ako požiadať o dôchodkovú dávku
(skrátený návod)

  1. Vyplniť tlačivo Žiadosť o spísanie žiadosti o dôchodok
  2. Vyplnené a podpísané tlačivo zaslať poštou alebo e-mailom do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne podľa trvalého pobytu poistenca. Kontakty tu: Kontakty – pobočky.
  3. Následne bude poistenca kontaktovať zamestnanec Sociálnej poisťovne, ktorý individuálne, v závislosti od konkrétnej situácie, žiadateľa o dôchodok podrobne informuje o ďalšom postupe.
  4. Ak sa poistenec rozhodne doručiť žiadosť osobne, treba ju vhodiť do schránky pri vstupe do budovy pobočky Sociálnej poisťovne a vyhnúť sa osobným kontaktom.
  5. Sociálna poisťovňa následne začne konanie a vydá rozhodnutie, ktoré doručí žiadateľovi.
     


  

Ako požiadať o dávku v nezamestnanosti
(skrátený návod)

  1. Ak ste zaradená/ý do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, o dávku v nezamestnanosti požiadate vypísaním formulára Žiadosť o dávku v nezamestnanosti. K nemu priložíte Oznámenie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie.
  2. Ak ste v posledných štyroch rokoch pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie vykonávali zárobkovú činnosť na území iného členského štátu Európskej únie, k žiadosti priložíte aj formulár PD U1 (ak vám ho príslušná inštitúcia Európskej únie vystavila; v opačnom prípade si ho Sociálna poisťovňa vyžiada od príslušnej inštitúcie sama) a doklady preukazujúce výkon práce na území štátu Európskej únie (napr. pracovnú zmluvu, výplatné pásky, atď.).
  3. Všetky uvedené dokumenty doručíte pobočke Sociálnej poisťovne nasledovným spôsobom:
    · e-mailom (aj po naskenovaní),
    · poštou,
    · vhodením žiadosti o dávku v nezamestnanosti do schránky pri vstupe do budovy pobočky Sociálnej poisťovne.

Kontakty na príslušné pobočky nájdete tu: www.socpoist.sk, alebo tu: Kontakty – pobočky.
Po doručení začne konanie o dávke a vydá rozhodnutie, ktoré doručí žiadateľovi.

Upozornenie: Zákonné podmienky nároku, všeobecné informácie o dávke v nezamestnanosti a ďalšie formuláre sa nachádzajú na internetovej stránke Sociálnej poisťovne www.socpoist.sk.

V prípade nezrovnalostí v doručených dokumentoch Vás bude kontaktovať príslušná pobočka Sociálnej poisťovne telefonicky, resp. e-mailom. 

 

Ako požiadať o uplatniteľnú legislatívu PD A1
(skrátený návod)

Vyplňte príslušný formulár tu: Vzory tlačív k formuláru PD A1 a pošlite ho pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta bydliska e-mailom alebo poštou, kontakty tu: Kontakty – pobočky alebo využite e-schránku. Vyplnenú žiadosť môžete vhodiť aj osobne do schránky pri vstupe do budovy príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne.
Ak vyžadujete potvrdenie o podaní žiadosti, uveďte to a pobočka vám ho zašle e-mailom alebo poštou.
V prípade potreby vás zamestnanec Sociálnej poisťovne bude kontaktovať na doplnenie údajov v žiadosti.
 


 

Ako požiadať o dávku garančného poistenia
(skrátený návod)

  1. Zamestnanec platobne neschopného zamestnávateľa požiada o dávku garančného poistenia vypísaním formulára Žiadosť o dávku garančného poistenia a jeho zaslaním na adresu pobočky.
  2. Príslušnou je pobočka podľa sídla zamestnávateľa.
  3. Spôsob doručenia žiadosti o dávku garančného poistenia:
    · e-mailom,
    · poštou,
    · vhodením žiadosti o dávku garančného poistenia do schránky pri vstupe do budovy pobočky Sociálnej poisťovne.
    Kontakty na príslušné pobočky sa nachádzajú tu: www.socpoist.sk alebo tu: Kontakty – pobočky.
  4. Po doručení začne konanie o dávke a vydá rozhodnutie, ktoré doručí žiadateľovi.

Upozornenie: Zákonné podmienky nároku, všeobecné informácie o dávke garančného poistenia a ďalšie formuláre sa nachádzajú na internetovej stránke Sociálnej poisťovne www.socpoist.sk.V prípade nezrovnalostí v doručených dokumentoch vás bude kontaktovať pobočka Sociálnej poisťovne telefonicky, resp. e-mailom.

 


 

Ako požiadať o potvrdenie o vyplatených dávkach
(skrátený návod)

  1. Vyplniť tlačivo Žiadosť o vystavenie potvrdenia o vyplatených dávkach 
    Pozor: Nezabudnite vyznačiť, o aký druh potvrdenia žiadate (potvrdenie o nemocenských dávkach, dôchodkových dávkach, úrazových dávkach, dávke garančného poistenia, o dávke v nezamestnanosti), pričom je možné vybrať aj viac možností súčasne.
  2. Vyplnené a podpísané tlačivo zaslať poštou alebo e-mailom do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne podľa trvalého pobytu poistenca. Kontakty tu: Kontakty – pobočky.
  3. Sociálna poisťovňa pošle požadované potvrdenie na adresu žiadateľa poštou, mailom alebo do e-schránky, podľa toho, akú možnosť si na tlačive vyznačia.
     


 

 Ako požiadať o potvrdenie o invalidite
Ako požiadať o posúdenie zdravotného stavu (invalidita)
(skrátený návod)

  1. Ak poberateľ invalidného dôchodku potrebuje tlačivo Potvrdenie o invalidite alebo Potvrdenie o invalidite a miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť treba zavolať alebo poslať e-mail do pobočky, kontakty tu: Kontakty – pobočky - alebo využiť e-schránku.
  2. K žiadosti o invalidný dôchodok a k žiadosti o úrazové dávky netreba predkladať tlačivo Prehliadka zisťovacia (tzv. 400-ku), ktoré vypisuje ošetrujúci lekár. Stačí poštou alebo e-mailom poslať príslušnej pobočke odborné lekárske nálezy, spolu s podkladmi zasielanými útvaru dôchodkového poistenia, prípadne útvaru úrazového poistenia pobočky. Kontakt tu: Kontakty – pobočky.
  3. Sociálna poisťovňa následne žiadosť posúdi a vydá rozhodnutie.
  4. V prípade potreby Sociálna poisťovňa bude poistenca telefonicky kontaktovať.
     

 

Ďalšie podrobnejšie informácie
 

V súvislosti s aktuálnym rizikom šírenia nákazy nového koronavírusu (ďalej len „koronavírus“) informujeme poistencov, že ak

    • dôjde k uzatvoreniu predškolského zariadenia alebo zariadenia sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje dieťaťu starostlivosť, alebo škola (ďalej len „zariadenie“) v súvislosti s koronavírusom, majú možnosť uplatniť si nárok na ošetrovné, a to bez ohľadu na skutočnosť, či ide o štátne alebo neštátne zariadenie,
    • budú uznaní za dočasne práceneschopných majú možnosť uplatniť si nárok na nemocenské.

Žiadame poistencov aby vo veci nároku na dávky, ktoré boli uplatnené v súvislosti s koronavírusom kontaktovali Sociálnu poisťovňu výlučne emailom alebo telefonicky, t. j. aby osobne nenavštevovali pobočky.

Pri dávke ošetrovné môžu využiť formulár Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (pdf), Žiadosť o ošetrovné pre koronavírus (word)

Ošetrovné je nemocenská dávka, ktorá sa okrem iného poskytuje poistencovi, ktorý osobne a celodenne ošetruje choré dieťa alebo sa osobne a celodenne stará o dieťa do desiatich rokov veku, ak dieťaťu bolo nariadené karanténne opatrenie, príp., ak zariadenie, v ktorom sa poskytuje dieťaťu starostlivosť, bolo rozhodnutím príslušného orgánu uzatvorené.

Nárok na ošetrovné vznikne iba poistencovi, t. j. osobe, ktorá je aktuálne nemocensky poistená (zamestnanec, povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba alebo dobrovoľne nemocensky poistená osoba), príp. jej plynie ochranná lehota po zániku nemocenského poistenia.

Ďalšou podmienkou vzniku nároku na ošetrovné je v prípade zamestnanca absencia príjmu a v prípade povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby zaplatenie poistného na nemocenské poistenie včas a v správne výške. Dobrovoľne nemocensky poistené osoby musia splniť aj podmienku trvania nemocenského poistenia aspoň 270 dní v posledných dvoch rokoch.

Ošetrovné sa poskytuje v jednom prípade, t. j. pri jednom uzatvorení zariadenia najviac 10 kalendárnych dní. V prípade opakovaného uzatvorenia zariadenia ide vždy o nový prípad, t. j. ošetrovné možno pri ďalšom uzatvorení zariadenia poskytnúť opäť najviac 10 kalendárnych dní.

 

S prihliadnutím na potrebu eliminácie šírenia nákazy boli prijaté nasledovné osobitné postupy súvisiace s uplatnením nároku na ošetrovné pri podozrení na koronavírus alebo pri jeho diagnostikovaní:

A) Deti do dovŕšenia 11 rokov veku

  1. Zriaďovateľ, príp. obec na svojej web stránke informuje o tom, ktoré zariadenie bolo uzavreté v súvislosti s koronavírusom.
  2. Poistenci budú na web stránke Sociálnej poisťovne informovaní, že v prípade, ak ich dieťa odo dňa uzavretia zariadenia vyžaduje osobnú a celodennú starostlivosť, môžu si v súvislosti so starostlivosťou o dieťa uplatniť nárok na ošetrovné a to buď telefonicky alebo zaslaním vyplneného formulára, ktorého vzor je k dispozícii na web stránke Sociálnej poisťovne.
  3. Ak si poistenec uplatní nárok na výplatu ošetrovného telefonicky, pobočka Sociálnej poisťovne spíše zápisnicu o ústnom podaní.
  4. V prípade, ak si nárok na ošetrovné uplatní poistenec prostredníctvom telefonického hovoru alebo osobitného formulára uvedeného na web stránke Sociálnej poisťovne, Sociálna poisťovňa overí, či dieťa, ktoré si vyžaduje osobnú a celodennú starostlivosť, navštevuje zariadenie, ktoré bolo uzatvorené v súvislosti s koronavírusom.

Poistenec, ktorý je zamestnancom, informuje o prekážke v práci svojho zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom.

Až po overení vyššie uvedenej skutočnosti Sociálna poisťovňa začne konanie o nároku na ošetrovné na základe takto podanej žiadosti, t. j. nie je nevyhnutné podať žiadosť o dávku na tlačive „Žiadosť o ošetrovné“ potvrdenom ošetrujúcim lekárom.

 

B) Deti 11-ročné a viacročné

Ak je zariadenie, ktoré dieťa navštevuje uzatvorené v súvislosti s koronavírusom a ošetrujúci lekár dieťaťa vyhodnotí vzhľadom na mentálne a fyzické schopnosti dieťaťa, že je nevyhnutné jeho osobné a celodenné ošetrovanie napriek tomu, že ide o dieťa staršie ako desať rokov a choroba sa u dieťaťa ešte nevyvinula, môže potvrdiť žiadosť o ošetrovné. Dôvodom vystavenia tejto žiadosti bude diagnóza U07.2 podozrenie z infekcie COVID19.

Nemocenské je nemocenská dávka, ktorá sa okrem iného poskytuje poistencovi, ktorý je z dôvodu choroby alebo karanténneho opatrenia uznaný za dočasne práceneschopného.

Nárok na nemocenské vznikne iba poistencovi, t. j. osobe, ktorá je aktuálne nemocensky poistená (zamestnanec, povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba alebo dobrovoľne nemocensky poistená osoba), príp. jej plynie ochranná lehota po zániku nemocenského poistenia.

Ďalšou podmienkou vzniku nároku na nemocenské je v prípade zamestnanca absencia príjmu a v prípade povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby zaplatenie poistného na nemocenské poistenie včas a v správne výške. Dobrovoľne nemocensky poistené osoby musia splniť aj podmienku trvania nemocenského poistenia aspoň 270 dní v posledných dvoch rokoch.

 

S prihliadnutím na potrebu eliminácie šírenia nákazy boli prijaté nasledovné osobitné postupy súvisiace s uplatnením nároku na nemocenské pri podozrení na koronavírus alebo pri jeho diagnostikovaní:

  1. Pacient, ktorý sa vrátil z oblasti postihnutej koronavírusom, napr. z Talianska, telefonicky kontaktuje svojho všeobecného lekára. Ak lekár vyhodnotí, že v predmetnom prípade je opodstatnená dočasná pracovná neschopnosť, pacientovi vystaví Potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti, na ktorom uvedie diagnózu U07.1 v prípade ak bola potvrdená infekcia COVID19 alebo U07.2 v prípade, ak ide o podozrenie z infekcie COVID19. Zároveň požiada pacienta, aby uviedol telefónne číslo, na ktorom ho je možné kontaktovať zo strany Sociálnej poisťovne a zapíše ho viditeľne na potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti. Bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta lekár zašle II., IIa. a III. diel Potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta výkonu práce lekára. Na tento účel môže využiť schránku pobočky Sociálnej poisťovne.
  2. Poistenec, ktorý je zamestnancom, informuje zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom o prekážke v práci. Sociálna poisťovňa zašle IIa. diel zamestnávateľovi, ak je pacient v právnom postavení zamestnanca. II. diel (žiadosť o nemocenské) postúpi miestne príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. III. diel zostane na útvare lekárskej posudkovej činnosti pobočky Sociálnej poisťovne.
  3. V prípade, ak je na potvrdení o dočasnej pracovnej neschopnosti uvedené telefónne číslo poistenca, Sociálna poisťovňa bude poistenca kontaktovať telefonicky a oboznámi ho s ďalším postupom, príp. s ním spíše žiadosť o výplatu dávky formou ústneho podania.
  4. Ak poistenec uvedie, že si nárok na výplatu nemocenského uplatňuje, pobočka Sociálnej poisťovne začne konanie o nároku na nemocenské.
  5. Ak na potvrdení dočasnej pracovnej neschopnosti nebude uvedený telefonický kontakt na klienta, pobočka Sociálnej poisťovne počká, či ju bude poistenec kontaktovať, a ak áno, spíše zápisnicu z ústneho podania.

 

Tieto postupy sa budú uplatňovať len vo vzťahu k potrebe ošetrovania a k dočasnej pracovnej neschopnosti súvisiacej so šírením nákazy koronavírusu. V ostatných prípadoch sa uplatňujú štandardné postupy pri uplatňovaní nároku na dávky. V prípade, ak z okolností vyplynie potreba zmeny týchto postupov, Sociálna poisťovňa bude svojich klientov včas informovať.

 

Kalendár udalostí
    HORE