Väčšina z nás má dnes pôžičky. Či už sú to hypotéky, spotrebné úvery alebo pôžičky od nebankových subjektov. Pokiaľ sme v dobrej finančnej kondícii a zvládame úvery splácať, je všetko v poriadku. Problémy však môžu nastať, ak vzniknú nepredvídateľné situácie a dobre namazaný stroj, v podobe splácania dlhov, sa začne zadrhávať, alebo dokonca prestane fungovať. Zrazu sa ocitneme v dlhovej pasci a nevieme ako ďalej.
V takýchto situáciách je potrebné vyhľadať pomoc, niekoho, kto pomôže pochopiť zložitú situáciu a nájsť možnosti riešenia. Bezplatné dlhové poradne boli vytvorené s cieľom pomôcť práve ľuďom v ťažkej finančnej situácii, ktorí sa nachádzajú v začarovanom kruhu dlhov. Projekt Bezplatné dlhové poradne vznikol vďaka iniciatíve REACT EU, ktorá je reakciou Európskej únie na pandémiu COVID-19 a do praxe sa pretavila ako balík ďalších financií v operačnom programe Ľudské zdroje.
Odborníci v Bezplatných dlhových poradniach dokážu pomôcť pri zvládnutí nadmernej dlhovej záťaže, zorientujú klientov v spleti dlhov. Práve vďaka nim ušetria nemalé peniaze a starosti. V Bezplatných dlhových poradniach sa poskytuje nielen finančné poradenstvo, ale aj pomoc psychológov či právnikov. A to všetko s rešpektom, individuálnym a citlivým prístupom.
Poradcovia sa venujú týmto konkrétnym oblastiam:
· posúdia oprávnenosť nárokov veriteľov voči klientom
· zanalyzujú možnosti v súlade s platnou legislatívou
· navrhnú najvýhodnejšie riešenia
· poradia, aké kroky je potrebné vykonať na dosiahnutie cieľa
Na prvom stretnutí v dlhovej poradni sa poradca venuje pochopeniu zložitej situácie, v ktorej sa klient momentálne nachádza. Ak si klient prinesie na prvé stretnutie relevantné dokumenty, dlhový poradca sa ľahšie zorientuje a môže rýchlejšie priniesť to najlepšie riešenie.
Na prvé stretnutie je potrebné doniesť:
· zoznam všetkých záväzkov
· doklady/zmluvy k všetkým dlhom
· výpis z bankového účtu
· mesačné výdavky na bývanie (vrátane výdavkov na TV, mobil, elektrinu, plyn a pod.)
Podrobný zoznam čo si priniesť na prvé stretnutie nájdete na web stránke www.pomahamedlznikom.sk.
Nepriaznivá dlhová situácia neznamená len finančné problémy. Dlhy klientov vyplývajú z rôznych zmluvných záväzkov. Postupne sa doma hromadia upomienky, výzvy na zaplatenie dlhov či exekučné príkazy. To vytvára veľký psychický nátlak a stres na celú rodinu.
V dlhových poradniach sa preto venujeme problémom klientov komplexne, integrovaním ekonomického, právneho aj psychologického poradenstva. Spolu s dlhovým poradcom klient vyhodnotí, aké poradenstvo potrebuje.
V praxi nájdeme množstvo príkladov, ako Bezplatné dlhové poradne pomohli. Pani Marta v snahe finančne zabezpečiť syna a rodičov v ťažkej životnej situácii nabrala na seba množstvo dlhov. Rozvedená, pracujúca matka dospievajúceho syna hľadala riešenie ťažkej životnej situácie. Zadlžila sa v bankových i nebankových subjektoch. Celkový dlh podľa jej odhadov dosahoval výšku takmer 21.000,- Eur, mesačný príjem mala vo výške cca 650,- Eur. Tieto dlhy chcela splatiť, nemala však prehľad o presnej výške dlhov ani o výške už uhradených záväzkov.
Znepokojoval ju najmä prístup inkasných spoločností, ktoré jej neustále telefonovali v skorých ranných i neskorých večerných hodinách. Navrhovali jej splácať dlh v splátkach, ktoré prevyšovali jej mesačný príjem a upozornili ju na to, že pokiaľ dlh neuhradí, navštívia ju doma. Pani Marta bola úplne bezradná. Nevidela východisko z celej situácie. Cítila sa bezmocná a osamotená v riešení jej problémov. Cítila zúfalstvo, strach a úzkosť.
Od známych sa dozvedela, že na Slovensku fungujú Bezplatné dlhové poradne, kde by jej dokázali pomôcť nájsť riešenie z jej neľahkej situácie. A tak sa rozhodla navštíviť jednu z pobočiek.
„Po komplexnej analýze klientkinej situácie sme vypracovali konkrétne kroky, ktorými sme klientku postupne sprevádzali. Hľadali sme príčiny vzniku, ako i spôsoby ako postupne celú situáciu zvládnuť. Právnička ju informovala o možnostiach ako sa brániť inkasným spoločnostiam. Poučila ju, že veriteľ ju nemôže navštíviť u nej doma, ani v zamestnaní. Klientka dostala tipy ako reagovať na dotieravé telefonáty inkasných spoločností. Taktiež jej vysvetlila, akým spôsobom môže zistiť reálnu výšku dlhu. Zároveň ju informovala o postupe pri možných súdnych konaniach.“, hovorí pracovník Bezplatnej dlhovej poradne.
Ďalší kontakt s klientkou prebiehal prostredníctvom mailov a telefonátov. Pod vplyvom nových informácií získaných od poradcu právnika a za podpory psychológa, nadobudla vnútornú silu, že situáciu môže zvládnuť. Začala pôsobiť sebaistejšie a pokojnejšie a postupne riešila svoju zložitú situáciu.
Sieť Bezplatných dlhových poradní pokrýva územie celého Slovenska. Tím odborníkov je pre klientov k dispozícii osobne na ktorejkoľvek o46 poradní. Ideálne je dohodnúť si stretnutie telefonicky na kontaktnom čísle najbližšej poradne. Viac informácií sa nachádza na stránke www.pomahamedlznikom.sk.
„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. Financované v rámci reakcie Únie na pandémiu COVID-19.“